H xok

Forårsturen 2009 (24. april - 27. maj)

Brügge, Ypres, Rouen

Det er fredag den 24. april, vejret er fantastisk flot - allerede om morgenen viser termometret i bilen 14o - og dieselen er billig: Vi har lige tanket for kr. 6,98/ltr - og så er det præcis 2 år siden, jeg holdt op med at ryge!

Det lover godt for en fin forårstur.........

Første stop er Camping Mitte lige syd for grænsen. Det er en fin plads og med det store Scandinavian Park center kun ca. 15 km derfra, synes vi det er et godt udgangspunkt for en længere tur sydpå.

Pladsen er forholdsvis ny, og derfor endnu lidt åben, men det varer såmænd ikke så mange år, før der vil være fint læ allevegne.

Lejrchefen er dansk, og betjeningen er meget venlig.

Vi snakkede med andre danskere, som var på vej hjemad. De var blevet advaret om, at tunnelarbejdet i Hamburg - som skulle vare omtrent 3 år - havde bevirket, at folk måtte holde i kø i flere timer.

Da vi skulle videre næste dag, dvs. lørdag den 25. april, valgte vi derfor en alternativ rute via Bad Segeberg (vej 205) og derfra motorvej 21 syd om Hamburg, hvor vi igen får fat i A1 mod Bremen. Det er en omvej på ca. 20-25 km, men udmærket vej - hvis ikke lige det var, fordi alle andre også havde fået den gode idé. Det gik utroligt langsomt, men vi holdt da i det midste ikke stille - og alt i alt betød det vel en forsinkelse på omkring ½ time - så det var jo egentlig ikke så slemt endda.

Lørdag starter i lige så flot solskin som fredag og med 15o. Senere på dagen stiger den til 22o - til gengæld blæser det en del, og vinden er kølig. Vi må jo heller ikke glemme, at det ikke helt er sommer endnu.

Efter en fredelig tur på 400 km ankommer vi til Alfsee Campingpark, som ligger ca. 30 km nord for Osnabrück.

Alfsee Campingpark er en kæmpestor campingplads, hvor der er alt hvad hjertet kan begære af fritidsaktivitetsmuligheder, bl.a. er der en stor vandskibane (jeg tror man kunne få undervisning og også leje alt udstyret). Nå, men vi skulle jo bare overnatte og båsene vi kunne vælge imellem var i udkanten af pladsen, men som det ses af billedet ovenfor med flot græs og masser af plads.

Toiletforholdene var meget fine, så alt i alt: Det var en rigtig fin plads, men heller ikke billig. For en nat incl. strøm betalte vi 23,60!

Men det skulle senere vise sig ikke at være så galt endda......

Søndag den 26. april gik det videre sydvestpå. Dagens mål var Camping De Achterste Hoef i Holland - en tur på 304 km. Campingpladsen er med i campingcheque-ordningen, men da det var majferieuge, tog de ikke imod campingcheques, så vi måtte betale fuld pris, og det var 35,95 for én nat!

Godt vi kun skulle være der en enkelt nat. Iøvrigt er det en rigtig dejlig campingplads, med hyggelige båse i et skovområde med en  nærliggende sø.

Igen idag var vi lidt uheldige med vejarbejde, idet A1 var spærret på en ret lang strækning. Vi benyttede "undgå"-knappen på GPS'en og det fungerede vældig fint.

Mandag den 27. april var kold og meget blæsende, men som campingvognscampist (med varme) og ingen fortelt var det jo nemt at få pakket sammen og komme afsted.

Dagens mål var Camping De Blekker i Koksijde i Belgien - en strækning på 226 km. Her skulle vi mødes med englænderne (2 par), så pladsen lå ikke så langt fra Calais og tæt på kysten.

Pladsen er med i campingcheque ordningen og det var rigtig godt, især når man tænker på de foregående dages høje priser plus at vi skulle blive her et par dage. Pladsen er nemlig et udmærket udgangspunkt for besøg i bl.a. Brügge. Men derudover er der ikke meget ved den. Jeg synes ærligt talt, den var træls - der var næsten ingen pladser til turister, til gengæld var der en masse fastliggere. De sanitære forhold var pæne, men alt for utilstrækkelige (kun 2 brusere!). Derforuden var receptionen kun åben ganske få timer om dagen!

Receptionen                                                 Her boede englænderne                                 og her boede vi

En anden plads tættere på Brügge havde været på tale, men De Blekker lå bekvemt for englænderne, så derfor var valget faldet på den, og vi skulle jo også kun bruge den som overnatning, for om dagen skulle vi på sightseeing:

Først i Brügge....

Tirsdag startede tørt (det havde regnet hele natten), men koldt, så vi forsøgte at klæde os på efter forholdene og ved 10-tiden gik det afsted i to biler mod Brügge - ca. 40 km fra pladsen.

Ved hjælp af "Miss Nüvi" fandt vi en P-kælder som lå perfekt for vores sightseeing.

For at få et overblik over tingene startede vi med en kanalrundfart, og selv om det var rasende koldt, var det en fantastisk god idé og en flot tur - og alle pengene værd -  7,60 pr. person - hvor vi fik set alle seværdighederne fra "vandsiden". Desuden fik vi af bådføreren, som også var vores guide, fortalt, hvad det var for bygninger, vi så - men jeg må være ærlig at indrømme, at jeg ikke kan huske det.

Billederne ovenfor er et par eksempler - mange flere kan ses i fotoalbum. Det nederste billede viser den gamle sluse - og bagved den ligger Minnewater - kaldet kærlighedssøen. Ingen ved rigtig hvorfor, men måske skyldes det det romantiske udseende, som idag domineres af hængepile og svaner! Oprindeligt var det Brügges havnebassin, og det er der jo ikke ret meget romantik i.

Brügge - denne verdenshavn fra middelalderen - kaldes ofte "Nordens Venedig" på grund af de mange kanaler, og selv om byen bliver besøgt af utroligt mange turister, har den gamle bydel formået at bevare sin middelalderlige skønhed. Foruden sin skønhed har bydelen også bevaret nogle af de gamle "dyder", blandt andet den burgundiske levevis, hvad de utallige hoteller, caféer og restauranter vidner om sammen med de kulinariske specialiteter og det belgiske øl ikke at forglemme!

Men ikke kun mavens traditioner er holdt i hævd - også fremstillingen af kniplinger er et af Brügges vartegn - og vel at mærke ægte, håndlavede kniplinger.

Sejlturen sluttede samme sted, hvor den begyndte - og derfra foregik resten af vores sightseeing til fods.

Vi startede med at besøge Vor Frue kirke (Liebfrauenkirche). Som alle kirker af denne størrelse er den imponerende, men det vi mest kom for at se var Michelangelos "Madonna med barnet" - en kostbarhed udført i legemsstørrelse i hvid marmor. Flot var den, men jeg havde nu forventet, at den var større - men det var nu nok afstanden der snød!

Vor Frue set fra sejlturen                          Michelangelos Madonna med Barnet

Selv om vi lige havde gået rundt indendørs (i kirken) havde vi stadig ikke fået varmen efter sejlturen, og da det også var ved at være frokosttid fandt vi en sandwichbar, så vi både kunne få lidt at spise og drikke - samt få varmen igen.

Forfriskede og varme fortsatte vi til Begijnhof. En lille stenbro fører op til en høj barokport og bag ved den ligger Begijnhof - men vi kom vist ind ad bagdøren, for det var den vej vi gik ud!

Her boede Begijnerne, som var en sammenslutning af fromme kvinder. Gennem de sidste årtier var Begijnerne benediktinernonner, som dog til ære for deres forgængere klædte sig i Begijnernes dragt. Vi fik fortalt, at den sidste Begijner døde i Gent i 2008 i en høj alder.

Billedet til venstre viser huset, hvori Begijnerne boede. Billedet til højre er en figur, der viser Begijnernes dragt - dog er solbrillerne vist et mere nutidigt islæt - og vist nok et forsøg på at være morsom.

Da vi gik igennem gården kunne vi fornemme det stille og fredelige område, det er. Vi kunne se, at græsset havde været fuldt af påskeliljer, som netop var afblomstrede.

Efter Begijnhof stod Grote Markt på ønskesedlen, og såsnart man træder ind på pladsen er man slet ikke i tvivl om, at det er det rigtige sted, man har fundet frem til. Det er en firkantet plads som er indrammet af fantastiske bygninger, bl.a. den monumentale byhal med det imponerende klokketårn - 83 meter højt med 366 trin!

Men man kan ikke besøge Brügge uden at smage en ægte, belgisk øl!

Så kulde eller ej:

Vi fandt et ledigt bord i gårdhaven hos det gamle bryggeri De Halve Maan:

(Fotografen beklager at have overset grenen til højre!!)

Og indrømmes skal det: De kan altså også godt lave øl, de belgiere - især Jørgens Straffe Hendrik smagte godt - men den var også lidt stærkere end den Blonde, vi andre havde bestilt!

Onsdag den 29. april

Efter en kølig nat og lidt morgenrengøring i campingvognen startede vi alle 3 biler (da vi alligevel allesammen skulle have fyldt diesel på) og kørte til Veurne, hvor det var markedsdag - et temmelig stort marked faktisk. Det fik vi da også at mærke, da vi nåede frem, for at finde en P-plads på en markedsdag, og til 3 biler i nærheden af hinanden, det lader sig simpelthen ikke gøre, så vi blev spredt for alle vinde.

Jørgen og jeg parkerede i en sidegade 6-700 m fra markedspladsen. Det var en gade med private beboelser, og tilfældigvis kom en ældre dame ud af hoveddøren, da vi var ved at parkere, så vi spurgte for god ordens skyld, om vi måtte parkere uden for hendes hus. Det måtte vi selvfølgelig gerne. Vi fik en hyggelig snak med den søde dame og jeg fik luftet mit rustne franske.

Vi kom til  markedspladsen - og det var stort. Der blev solgt alt muligt: Fødevarer, tøj, legetøj, blomster, sko - you name it!

Og mirakuløst nok fandt vi sammen igen alle 3 par; det havde vi ellers ikke regnet med i det mylder af mennesker.

Da vi havde handlet lidt (vi købte ost) og kigget os mætte på alle boderne,fandt vi et sted at sidde, hvor vi kunne få et glas koldt hvidvin. Vejret var nemlig blevet rigtig dejligt og sommerligt.

oooOOOooo

Aftensmaden bestod af suppe. Det skulle nemlig være noget nemt og hurtigt, for allerede kl. 18.00 skulle vi afsted mod Ypres, hvor der hver aften kl. 20.00 blæses The Last Post ved Menentor. Menentor er et britisk mindesmærke opført efter 1. Verdenskrig. Ca. 55.000 navne på soldater fra det tidligere britiske imperium står indgraveret i murene, og porten står der, hvor Ypres gamle bymur engang stod. Den marcherede briterne igennem, da de skulle forsvare frontfremspringet i Ypres.

Vi kom i god tid og var heldige at finde en P-plads ved kirken lige i nærheden af Menentor. Der var stort set heller ingen mennesker, da vi kom, så vi havde god lejlighed til at studere hele mindesmærket som det jo er. Det er en port, som godt kunne minde lidt om Triumfbuen i Paris, men her er der almindelig trafik igennem - bortset fra hver aften kl. 20.00, hvor politiet kommer og stopper al trafik.

Efterhånden som tiden nærmede sig kom der flere og flere mennesker - heriblandt en hel masse australiere. Jeg tror der må have været en særlig anledning, for de kom med blomster og kranse og mange bar de medaljer, som deres omkomne slægtninge havde fået, og familierne gik på skift for at lægge deres blomster. Selv om det er mange år siden, blev man alligevel berørt af den stemning, der var omkring hele begivenheden.

Læs mere om turens næste destination:

Camping Le Petit Forêt i Jumièges, som var udgangspunkt for besøg i Rouen (med bl.a. Jeanne d'Arc kirken), Honfleur og klinterne ved Étretat. Klik her.

Eller:

Gå tilbage til Forårsturens forside

Andre campingrejser:

Frankrig næsten rundt 2013

På eventyr & vulkaner 2012
(Italien og Sicilien)

Ild, vin bindingsværk 2011
(Rhinen i flammer, Alsace og Schwarzwald)