Sjælland og Spreewald 2015

Vores vogntog

Sjælland og Spreewald

2015

Familie og venner havde "valgt" at samle alle mærkedagene (18 år, 25 år, bryllup, 30 år, 50 år, 65 år, 70 år, guldbryllup...) i år, og da vi ikke ville gå glip af noget som helst af det, måtte vi tænke alternativt, da vi tilrettelagde årets tur, for det var klart, at den ikke kunne blive lige så omfangsrig, som de foregående års ture - og heller ikke på helt samme tidspunkt.

Vi havde tidligere på året meldt os til en guided rundvisning på Fredensborg Slot i begyndelsen af august, så hvad var mere nærliggende end at tage campingvognen med og gøre dagene på Sjælland til en del af årets tur.

Som sagt så gjort - og derfra gik det så til Spreewald (Sorbernes land), som vi helt tilbage i 1998 besøgte på en dagsudflugt i forbindelse med en tur til Berlin. Siden da har vi tit snakket om at vende tilbage for at kigge nærmere på dette - ikke så kendte - område af Tyskland. Så nu skulle det være ....

Vi kørte ialt 2904 km med udflugter

Sjælland

Base for dagene på Sjælland var DCU's campingplads i Nærum. Tilkørselsforholdene er fine, og pladsen ligger perfekt for besøg på Fredensborg Slot, Bakken etc.

Det er en pæn plads med fine, store parceller. De sanitære forhold er også rene og pæne, og personalet er venligt og imødekommende, så alt i alt en rigtig dejlig plads. Eneste "ulempe" set med vores øjne (vi der normalt er vant til et lavt støjniveau) er, at den ligger klemt inde mellem motorvejen og Nærum banen. Det giver altså en hel del støj, dog heldigvis mest i dagtimerne.

Det gode er så, at i den ene ende af denne aflange plads er der udgang til en sti op til Nærum banen og Nærum Indkøbscenter (15 min. gang), og i den anden ende er der udgang til et stisystem gennem Jægersborg Skov, hvad der giver rige muligheder for dejlige cykelture.

Det benyttede vi os af et par gange, hvor vi bl.a. cyklede gennem skoven og ud forbi den gamle knivfabrik Raadvad (meget smukt område) og til Eremitageslottet. En anden tur var forbi Eremitageslottet og ud til Bakken, hvor målet var at se Matadors by, Korsbæk.

Men først skulle vi på den bestilte rundtur med guide på Fredensborg Slot - og efterfølgende frokost på Fredensborg Store Kro. Begge dele blev en fantastisk dejlig oplevelse. Guiderne (en i slottet og en i parkanlægget) var meget vidende om hver deres område, de var venlige, smilende og meget levende fortællere. Dertil var vejret varmt og dejligt, så ja: en rigtig god dag!

Nedenfor en række udendørs billeder fra Fredensborg - vi måtte ikke fotografere indendørs, hvad der ikke er noget at sige til, da det jo er et privat hjem, man besøger.

Billeder fra cykelturen til Eremitageslottet

Besøg på Bakken

Vi cyklede til Bakken - en cykeltur på ca. 7 km fra campingpladsen gennem hhv. Jægersborg Hegn og Jægersborg Dyrehave. En rigtig fin og hyggelig tur, hvor vi på vejen kom forbi den gamle knivfabrik Raadvad, som ligger ubeskriveligt smukt (fabrikken er vist museum idag).

Vel ankommet til Bakken fik vi cyklerne parkeret udenfor. Målet for os var at se matadorbyen Korsbæk, som åbnede 30. april i år - men selvfølgelig også at nyde resten af Bakken.

Kastellet

Vi havde hjemmefra udset os nogle ting, vi gerne ville besøge i København og omegn, og en af tingene var Kastellet. Jørgen tilbragte nemlig noget af sin soldatertid her - og jeg var med til afslutningsbal på Kastellet - så selvfølgelig skulle vi have storplejet nostalgien.

Men derudover er Kastellet jo et fantastisk sted:

Iflg. Wikipedia (jeg har linket, så interesserede kan læse mere her) hed det oprindeligt Citadellet Friedrichshavn. Det blev bygget fra 1624 af Christian 4 som en del af Københavns volde. Det fremstår idag som en 5-stjernet konstruktion.

I modsætning til resten af Københavns voldsystem, var Kastellet ikke kun beregnet til at beskytte mod en fjende. Kanonerne kunne også rettes mod byens borgere.

Kastellet ejes idag af Forsvaret og er fredet. Det er både militært område, kulturhistorisk mindesmærke, museum og park.

Det var virkelig et spændende sted at besøge - og så fandt vi heldigvis også den "stok", Jørgen boede i dengang!!!

Helt igennem et dejligt gensyn, som vi sluttede af med frokost i Nyhavn. Skøn atmosfære, skønt vejr, god mad - og pænt dyrt!

Rosenborg Slot

Et andet sted, vi gerne ville besøge var Rosenborg Slot.

Slottet blev bygget i 1606-34 af Christian 4. Han og efterfølgende konger boede meget på slottet, indtil Frederiksberg Slot blev opført af Frederik 4 i 1710. Herefter blev Rosenborg kun brugt til officielle modtagelser o.lign.

Derudover blev slottet brugt som kongeligt pulterkammer til opbevaring af arvestykker, troner, kronregalier m.v.

Museet, som det jo er idag, blev åbnet for offentligheden allerede i 1838. De rum, som var blevet indrettet af kongerne Christian 4 til Frederik 4, blev restaureret. For de efterfølgende konger blev der indrettet rum i skiftende stilarter, møbleret med møbler fra de kongelige slotte.

Ønsket var at give en fremstilling af Nationens historie, som i datidens opfattelse var tæt knyttet til kongehuset. Denne kronologiske måde at udstille på var ny og vakte stor opmærksomhed, da Rosenborg i 1860'erne åbnede i den form, som stort set er bevaret til idag.

Samtidig fulgte man kongerækken frem til den sidst afdøde konge, hvorfor Rosenborg blev det første samtidsmuseum i Europa.

I kælderen finder man skatkammeret med pragtvåben, Rosenborgvinen, Christian 4.'s ridetøj fra kroningen, konge- og dronningekroner samt kronjuveler, Elefantordenen og Dannebrogsordenen.

Frederiksborg Slot

Vi har aldrig tidligere besøgt Frederiksborg Slot, så vi syntes, lejligheden var der - og godt vi gjorde det, for det er et meget smukt slot - både indvendigt og udvendigt.

Men inden vi kørte til Frederiksborg skulle vi lige "kigge til" den tidligere Jægersborg Kaserne, hvor Jørgen tilbragte sin sidste tid hos forsvaret. Bygningerne er fredede og ligger sådan, som vi husker dem, men idag er det hele indrettet til ejerlejligheder.

Frederiksborg Slot ligger på 3 små holme i slotssøen i Hillerød. Det er også fra Christian 4.'s tid, hvor det blev bygget i løbet af de første årtier i 1600-tallet. Det er nordens største renæssanceanlæg og skulle styrke Christian 4.'s position som en magtfuld, europæisk monark - derfor er slottet rigt udsmykket med bl.a. Neptun springvandet og kongefløjens marmorgalleri. Slottet blev istandsat efter en brand i 1859.

Siden 1878 har Frederiksborg Slot rummet det nationalhistoriske museum. Museet er grundlagt af brygger J.C. Jacobsen som en særlig afdeling af Carlsbergfondet.

Museet har året rundt skiftende særudstillinger. Da vi var der var det Danmark i besæt-telsestiden 1940-45.

En anden udstilling, jeg synes var rigtig spændende at se, var Dronning Margrethes gallakjoler.

Jægersborg Kaserne

Spreewald

Vi havde set det, vi ville se i Københavnsområdet/Nordsjælland i denne omgang, så efter 9 dage pakkede vi sammen for at fortsætte turen til Spreewald. Men først havde vi en mellemlanding på Fyn - og derefter på DCU Camping i Kollund. Svend og Hanne Marie var tilfældigvis på camping her, så vi kunne lige nå et par hyggelige dage sammen, inden de skulle hjemad igen, og vi skulle videre dernedad.

Der var lidt for langt fra Kollund til campingpladsen i Spreewald til, at vi kunne køre det på én gang, så vi tog en overnatning på en hyggelig campingplads Am Blanksee. Pladsen ligger ude på landet ved en sø nær den lille by, Klein Pankow i Mecklenburg/Vorpommern. Værtsparret er hollandsk og meget imødekommende og hjælpsomme. Pladsen er med i ACSI ordningen. Den er som sagt rigtig hyggelig, og de sanitære forhold er udmærkede omend sparsomme. På hjemturen boede vi også på pladsen og blev der et par dage.

Vi er nået til søndag den 23. august og skal forbi Berlin (vi har været i Berlin flere gange, så denne gang kører vi bare forbi). Vi vælger den indre ringvej (A 111 vest om Berlin), og det går faktisk fint og nemt - men helt sikkert kun fordi det er søndag!! På tilbagevejen vælger vi motorvejen til Potsdam, hvor vi havde bestemt at blive et par dage, for "gammelt venskabs skyld".

Vi ankom til Kneipp- und Erlebnis Camping i Burg/Spreewald kl. ca. 13.45 - og de havde selvfølgelig middagslukket, så vi måtte vente udenfor en halv times tid, inden vi kunne blive tjekket ind og få tildelt vores plads, som var en fin, stor komfortplads med el og vand/afløb ved båsen. Skyggefuld var den også, hvilket vi havde ønsket, da vejret var ret varmt.

Og så var der græs! Men det var nu både/og, for det passede de så godt på, at vi ikke måtte have tæppe på i forteltet. Det tog lidt af hyggen, synes jeg, og gav også et lidt fugtigt "gulv" - især morgen og aften - for om dagen rullede vi det hele ned, så det virkede som et solsejl, og så var det jo ikke så galt.

Det er en stor plads, der ligger lige ud til en af de mange kanaler i Spreewald. Pladsen har sin egen lille havn, og man kan leje kanoer, ligesom pladsen én gang om ugen (tror jeg) arrangerer en tur i en såkaldt Kahn (fladbundet pram til ca. 20 personer - prammen stages frem).

Nærmeste by er Burg, hvortil der er cykelsti hele vejen - 1,5 km, så det var en fornøjelse at cykle ind og opleve atmosfæren ved kanalerne og i byen uden at behøve at skulle starte bilen, finde P-plads osv.

Første besøg på Am Blanksee
Kig ned ad "hovedgaden"
Vores plads før vi måtte fjerne tæppet
Receptionen

Spreewald er et unikt område, der ligger i Niederlausitz. Området begynder ca. 50 km sydøst for Berlin, er ca. 75 km langt og 15 km bredt. Det er et mose- og flodlandskab (floden Spree) med skove og småøer - mere end 1500 km vandvej kan området byde på. Her kan man sejle, cykle, ride osv. - og købe agurker: området er nemlig kendt for sine syltede agurker, som fås i alle tænkelige krydderivariationer. Unesco har udnævnt Spreewald til biosfærereservat, som betyder at man indretter sig på naturens præmisser (det var helt sikkert derfor, vi ikke måtte have tæppe på).

Og her i området er det så, at Sorberne bor. Ifølge Wikipedia er der tale om et slavisk folk. De er et af de vendiske folkeslag, og omtales af Saxo (700-tallet) , ligesom de i Vikingetiden optræder i vores egen Danmarkshistorie helt op til 1100-tallet.

Mange Sorbere er flyttet til de større, tyske byer, hvor de ikke længere optræder som et selvstændigt folk. Men i Spreewald, langs floden Spree fra Lubben til Bausitz, bor der stadig ca. 50.000 sorbere, som er et anerkendt mindretal i Tyskland.

Sorberne blev i sin tid forfulgt af nazisterne, men i Spreewald fandt de et tilflugtssted, da alle hære gik uden om dette vandrige område, som kaldes Vendernes Venedig. Spreewald har således været Sorbernes tilflugtssted gennem tiderne.

Sorberne har deres eget sprog og skriftsprog, og både bynavne og stednavne er tosproget. Der findes både ober-sorbisk, som minder om tjekkisk, og nieder-sorbisk som minder om polsk.

Billeder fra campingpladsen

Sanitetsbygningen
Den lille havn
Pladsen ligger ud til en af kanalerne

Billeder fra Burg

Bismarcksturm
Floden Spree
Nogen skal på Kahnfahrt

Burg er en lille, charmerende by med alt, hvad man har behov for: 2 pengeinstitutter, bagere, turistkontor, slagterbutikker, supermarkeder etc.

Det var iøvrigt et heldigt tidspunkt, vi havde valgt at besøge Burg på, for byen kunne her i 2015 fejre 700 års jubilæum - og det blev gjort med 3 dages fest, med tivoli, boder og blasmusik, så der var noget for både børn og voksne. Søndag kulminerede det hele med et fantastisk optog, der viste scenerier fra byens 700 år. Det var iøvrigt 34o varme den dag, så det har ikke været lige sjovt for alle deltagere (jeg mener: nogle havde mere tøj på end andre, alt efter hvad de skulle forestille).

Jørgen havde hjemmefra fundet ud af, at der i Burgs gamle banegård er indrettet en speciel restaurant, hvor drikkevarerne og desserten bliver bragt rundt til bordene med modeltog. Det måtte vi jo prøve, så vi havde bestilt bord til frokost om søndagen (før optoget) - og heldigvis, for der var stuvende fuldt!

******

På cykeltur ad den røde rute fra Burg til Leipe

Kleiner Spreewaldhafen

Kleiner Spreewaldhafen på Waldschlösschenstrasse lå ca. halvvejs på ruten. Det er et meget idyllisk sted, hvor der er en lille bod, hvor man dels kan købe billetter til en Kahnfahrt (tur i en pram), dels hjemmelavede produkter og sidst, men ikke mindst, er der parasoller, borde og stole, så man også kan købe en forfriskning og et let måltid, som man kan indtage, mens man nyder omgivelserne og den rolige og meget afslappede atmosfære.

Billeder fra vores Kahnfahrt

Vi startede bilen og kørte til Lübbenau, som blev udgangspunkt for vores tur i en af de særegne Spreewald-pramme. Det er som tidligere nævnt et helt unikt område, så mon ikke billederne taler for sig selv. Vi valgte en 2-timers tur. Der var en pause på ½ time undervejs. Det passede til en tår at drikke og et toiletbesøg. Hvis man også vil spise, hvad der er rig mulighed for, vil jeg mene, man skal vælge en 3-timers tur, så det ikke bliver alt for hektisk.

Vores plads
Kig over pladsen

Det er blevet september, og efter 14 dejlige dage i Spreewald, er vi nu kørt til Schwielowsee Camping, som ligger nær ved Potsdam/Berlin.

Her vil vi være et par dage og bl.a. gense Potsdam (og Sans Souci parken).

Campingpladsen ligger smukt ved Schwielowsee i et kuperet skovområde med kønne småbyer, færgesejlads (bl.a. til Potsdam), cykel- og vandrestier.

De sanitære forhold er udmærkede og vi blev venligt modtaget. Der er ingen indkøbsmuligheder på pladsen, men mulighed for at bestille morgenbrød.

Stemningsbilleder fra Potsdam Altstadt og Sans Souci parken

8. september

Vi er tilbage på Camping Am Blanksee, som vi havde en enkelt overnatning på, da vi kørte mod Spreewald.

Denne gang var der noget mere sparsomt belagt med gæster - og der lå ingen i det skyggefulde område. Vejret var dog pragtfuldt, så vi besluttede at blive en ekstra dag.

Efter "samråd" med Fru Lejrchefen, cyklede vi torsdag en tur til den kønne, lille nærliggende by, Lübz. Turen gik gennem skov, ad grusvej, ad gammel østtysk betonvej mellem markerne - helt øde og helt uden trafik. Det var en rigtig dejlig tur på ca. 10 km.

I Lübz spiste vi frokost på Gaststätte Alter Amtsturm - et historisk sted, som idag er museum. Her fik vi den bedste schnitzel, jeg nogensinde har fået.

Privat beboelse og reception/butik
Sanitetsbygningen
"Hovedgaden" med knap så mange campister

Dagene ved Blanksee blev en rigtig god slutning på dette års "store tur".