Portugal 2009 - Frankrig ud og hjem

campingturisterne

Copyright © All Rights Reserved

Portugal 2009

Frankrigsdelen - både udturen og hjemturen

(Paris, Lourdes, Cahors, Rocamadour)

Eiffeltårnet
Château de Cayx
Rocamadour
Lourdes

Kort over hele ruten findes på forsiden

Vi fulgtes med vores gode danske venner, Hanne Marie & Svend. Vi havde snakket om turen og lagt planer i lang tid og ventede bare på, at Svend skulle "bekvemme sig til" at holde op med at arbejde, så vi kunne komme afsted!!

Endelig kom dagen, og lørdag den 29. august kørte vi hjemmefra. Det regnede og blæste og var kun 17o - men nu var vi på vej på den tur, vi allesammen havde glædet os til i så lang tid, så humøret var højt alligevel.

Jørgen havde i løbet af vinteren lagt et stort arbejde i at tilrettelægge en rute og finde forslag til campingpladser. Det er især vigtigt for hjemturen, som ligger så sent på året, at mange campingpladser vil være lukkede. Han har også fundet oplysninger om alle de steder, vi gerne ville se undervejs.

Ruten skal selvfølgelig ikke nødvendigvis følges slavisk, men på så lang en tur synes vi bedst om at have en plan at holde sig til, så vi så at sige ved, om vi skal køre til højre eller venstre.

Vores første stop var Camping Mitte ved Flensburg. Den ligger perfekt for os, når vi kører sydpå - og så er det nemt at købe ind i det nærliggende Scandinavian Park, for man skal jo have lidt forsyninger med til turen dernedad, ikke??

Efter yderligere 2 overnatninger: En i Tyskland og en i Belgien ankom vi tirsdag den 1. september til turens første mål, nemlig Paris - og det øsregnede stadigvæk!!

Udturen

Paris

Campingpladsen, Le Parc de la Colline i Torcy i den nordøstlige del af Paris, er et godt udgangspunkt for besøg i byen. Personalet er venligt og hjælpsomt og taler perfekt engelsk. De sanitære forhold er ikke ret gode, men det gik an - og det var jo Paris, der var det vigtige.

Eget bad i campingvognen?

Nogle mener det er spild af plads (ifølge mange læserbreve i DCU's blad Camping Fritid). Jeg synes det er mere nuanceret end som så, for her hos os har vi utallige gange sagt HURRA!

Vi synes nemlig hverken det er spild af plads eller besværligt. Selvfølgelig skal man selv hente vandet og derefter aflevere det igen - og man skal jo også tørre op efter sig (ligesom derhjemme!) - men vi har ikke så travlt, at det ikke kan lade sig gøre! Og det generer heller ikke, at der ikke er alverden plads i campingvognens brusekabine.

Der er jo forskel på om man ligger på en luksus campingplads ved Lidoen eller om man er afsted i 6-8 uger ad gangen i det sydlige Europa - uden for højsæsonen, og uden for luksus turiststrøgene. På den tid af året, må man ofte "tage til takke" med de campingpladser, der har åbent, og da er det altså ikke alle campingpladser, der har gode sanitære forhold, og heller ikke varme - selv om vi er i oktober måned og vi kan opleve frostgrader om natten!.

Og når man skal bo på en af de pladser, som vi indimellem har gjort på vores ture til Sicilien, Spanien og Portugal, så er man altså rigtig glad for at man er "selv-forsynende" - også med badefaciliteter.

En god ting er, at campingpladsen har sin egen minibus. Man går bare ned i receptionen, siger at nu vil vi gerne til Paris. Så kommer der straks en venlig mand og kører os til stationen. Man skal selvfølgelig købe billetter til minibussen, og det var da heller ikke helt billigt (€7.00 pr. person tur/retur), men så ringer man også bare til campingpladsen, når man om aftenen står på stationen og gerne vil hentes igen.

På stationen købte vi en 3-dages Visite Paris billet, som kostede €29.70 pr. person. Den gjaldt til tog, bus og metro og man kunne køre lige så tosset man ville - også helt ud til Versaille, som vi besøgte den sidste dag og som ligger i modsat ende af, hvor vi boede.

Det er rimeligt nemt og overskueligt at benytte Metro'en i Paris, så det behøver man ikke være "bange" for, selv om man måske ikke har prøvet det før. I togene kan man følge ruten, så man dels ved, man er kommet med det rigtige tog, dels ved, hvornår man skal af igen.

Jørgen og jeg har været i Paris flere gange, så denne gang handlede det mest om at vise vores venner, Hanne Marie & Svend, lidt af byen, så det var ikke ALTING, vi så - men dog nok til at de kunne få et indtryk af denne skønne, store by.

Jeg vil ikke fortælle om byen Paris, som jo ikke var det primære mål for denne tur - men i Fotoalbum er der billeder af de steder, vi besøgte, bl.a. Notre Dame, Invalide kirken, Triumfbuen (også von Spreckelsens) og Versaille slottet - bare for at nævne nogle.

Von Spreckelsens triumfbue, som ligger i forretningskvarteret La Defense.

Hjemturen

Lourdes

På hjemvejen besøgte vi Lourdes, som ligger ved foden af Pyrenæerne. Lourdes er et af den katolske kirkes største valfartssteder og omkring 6 mio. pilgrimme besøger hvert år stedet.

Stedets helligdom er en lille grotte (kun 9,50 m dyb), hvor en 14-årig pige, Bernadette, i 1858 så Jomfru Maria. Over grotten opførte man i 1876 en kirke og ved siden af den ligger Rosenkrans basilikaen. Derforuden er der en underjordisk kirke, som kan rumme 25.000 pilgrimme.

Grotten er som nævnt ikke særligt stor: ca. 4 m høj og kun 9,50 m dyb og ca. 10 m bred.

De mange besøgende kommer for at: vaske sig, drikke af vandet fra kilden i grotten, berøre klippesiden og tænde lys.

Vandet siges at have helbredende virkning.

Vi besøgte stedet søndag den 17. oktober. Der var mange mennesker og en del processioner fra forskellige lande.

Jeg har fundet en dansk hjemmeside, som jeg synes er rigtig god, hvis man gerne vil vide lidt mere om Lourdes og Bernadette: http://www.lourdes.dk.

Grotten i Lourdes

Der er flere billeder i Fotoalbum

Mens vi besøgte Lourdes boede vi på Camping de la Forêt, som lå i gåafstand fra helligdommen i Lourdes - en fin spadseretur på ca. 20 min. - og så var man dejligt fri for at lede efter P-plads.

Det skønnede vi rigtig meget på, for om lørdagen havde vi taget bilen, fordi vi skulle have købt lidt ind - og det var næsten UMULIGT at finde et sted at holde. Lourdes ligger jo som nævnt ved foden af Pyrenæerne, men helt nede er det altså ikke, for byen er meget kuperet - og gaderne er smalle.

Det lykkedes dog omsider at finde et sted at holde. Supermarked fandt vi ikke, men til gengæld et fantastisk flot indendørs marked, hvor man kunne købe kød, fisk, brød, grøntsager og vin fra meget fine salgsboder. Det var også mest de lokale, der handlede der, kunne man se. Udenfor var der tilfældigvis også marked, så det var ikke noget problem at få købt ind.

Campingpladsen er hyggelig, og det ældre værtspar er meget venlige og betænksomme. Og selv om der er rent, er de sanitære forhold gamle og af ringe standard - og uden varme - og det var frostvejr om natten den sidste nat vi var der!!

Så endnu engang: HURRA FOR EGET BAD I CAMPINGVOGNEN!

Vi har nydt en velfortjent frokost efter at have besøgt grotten i Lourdes. Som det ses er det stadig flot vejr - og lunt i solen midt på dagen - selv om vi er midt i oktober.

Cahors, Château de Cayx og Rocamadour

Vi blev i Lourdes et par dage, og den 19. oktober om morgenen forlod vi pladsen. Godt man havde sit eget badeværelse med bruser, for temperaturen var kun på 3o!

Det må have været frostvejr om natten, for græsset i vejrabatten var helt hvidt.

Vi kørte videre nordpå mod Cahors, hvor vi efter planen skulle bo på Camping Quercy Vacances, som havde åbent til 31. oktober.

Men vi blev klogere! Da vi holdt uden for gitterporten til pladsen var porten lukket for, og der var sat en seddel på: Fermé (lukket). Hvad pokker gør man så? Her var vi rigtig glade for, at vores dagsmarcher ikke er så lange, så det var endnu tidligt på eftermiddagen. Men vejen vi holdt på var smal, og vi kunne ikke komme til at vende. Over for campingpladsen var der en stor plads, hvor der stod et par campingvogne (sandsynligvis opstaldet for vinteren) og her stod gitterporten åben - måske med vilje? I hvert fald kørte vi derind og vendte rundt - og der kunne vi også holde uden at genere den øvrige trafik, mens vi ledte i bøgerne efter en anden campingplads.

Vi fandt Camping Panoramic i Payrac, som ligger ved N20 lidt nord for Cahors. Det var en lille fin plads (kun 45 enheder) med få, men udmærkede sanitære forhold - og der var varme på! Og den lå perfekt til udflugter i det her skønne område af Frankrig, nemlig området omkring floderne Dordogne og Lot. Jeg mener at kunne huske, at pladsen gav ACSI-rabat - i hvert fald kostede det kun €28.00 pr. par for 2 overnatninger (vi fik ingen kvittering!).

Jørgen og jeg har flere gange besøgt området, som hører til mine "yndlingssteder" sammen med Toscana i Italien. Første gang var i 1990, hvor vi besøgte Château de Cayx og Rocamadour.

Derfor ville vi gerne se stederne igen - og vise dem til vores venner.

Château de Cayx havde selvfølgelig forandret sig i forhold til dengang, og man kunne heller ikke komme nær så tæt på selve slottet, men jeg synes, det var pænt - både slottet og terrænet omkring det. Vi skulle selvfølgelig have en flaske vin med hjem derfra, nu vi var der, så vi ringede på klokken til butikken, og der kom en meget sød og venlig kvinde, som gav smagsprøver. Men de ved godt, hvad de vil have for det - så det blev ikke til mere end 2 flasker!

Château de Cayx
Cahors
Rocamadour

Der er flere billeder i Fotoalbum.

Vi havde lagt en rute ind på GPS'en, som førte os ad små, smalle veje gennem landsbyer og langs med Lot floden til først Château de Cayx, som ligger lige ned til floden - og derfra til byen Cahors. Især den del af ruten, der gik langs med floden var helt fantastisk flot.

Der er flere måder at stave slottets navn på: Château de Caïx eller Château de Cayx - jeg tror den første er mest kendt, den anden er vist den Prins Henrik foretrækker.

Cahors er en charmerende by, og en del større end vi troede. Den havde vi nemlig ikke besøgt i 1990 - kun kørt igennem.

Efter at have nydt en herlig frokost i Cahors, omelet med skinke og ost, fortsatte vi mod Rocamadour - denne fantastiske landsby, der kliner sig op ad en klippe.

Den helt fantastiske beliggenhed og de smukke bygninger har gjort Rocamadour til Frankrigs næstmest besøgte sted (efter Mont-St-Michel i Normandiet, som vi iøvrigt også har besøgt).

Navnet Rocamadour skyldes byens religiøse rødder.

Ifølge legenden tog St. Amadour, som havde været vidne til både St. Pauls og St. Peters martyrium, til stedet og slog sig ned her som eneboer efter sin kones død. Historien kan dels være myte dels sandfærdig, men legenden er elsket af de lokale og bidrager til byens charme og mystik.

Byen besøges hvert år af pilgrimme (både præster og lægfolk), og mange har i religiøs hengivenhed klatret på deres knæ op ad de 233 trin til kirken øverst oppe. Nutidens pilgrimme har et mere forsonligt valg: nemlig at tage elevatoren derop.

Udover kirke og religion har byen mange charmerende butikker og fine restauranter.

I den næste del af Portugalturen har jeg valgt at fortælle om hvad vi så og besøgte i SPANIEN. Gå direkte til Spaniensdelen her.

Eller du kan springe videre til beretningen om, hvad vi oplevede i Portugal:

Portugal del 1

Portugal del 2

Portugal del 3

Tilbage til toppen af siden