Frankrig 2013 - 3. del

campingturisterne

Frankrig 2013

3. del

I 3. del besøgte vi Oradour-sur-Glane, som gjorde et meget stort indtryk.

Turen i selve Frankrig sluttede i champagne-distriktet, hvor høsten var i fuld gang.

Og så skulle vi ellers hjemad...

Facts om turen:

Turen varede 49 dage

Vi kørte rundt regnet 4100 km excl. udflugter

(Fra Medelby til Medelby)

I oversigten over de campingpladser, vi benyt-tede, har jeg angivet dagsmarcherne i km

Motorvejsgebyrer: kr. 1500,00

Vi brugte mest camping cheques og ACSI på campingpladserne

Dagsmarcher:

Oversigt over dagsmarcher findes i slutningen af del 3.

Onsdag den 1. oktober

Vi er kørt 240 km videre mod nord til ca. 30 km nord for Limoges. Vi bor på en campingplads ved en stor sø, der hedder Lac de St. Pardoux.

Campingpladsen, De Fréaudour, er stor og meget hyggelig, med fine båse, skyggefulde træer, svømmebad (dog lukket på denne tid af sæsonen) og direkte adgang til søen. Det er et stort ferieområde, kan man se, hvor der helt sikkert er stuvende fuldt om sommeren, men da vi var der, var vi to englændere, en tysker og en dansker på pladsen!

De sanitære forhold er udmærkede, men lidt kolde (morgen og aften), da de er uopvarmede !! (Der var dog nyere sanitærbygninger som imidlertid var lukkede for vinteren).

Pladsen er med i campingcheque ordningen.

Sanitærbygningen
Vores plads

Vejret er stadig godt - 24o og sol var det onsdag efter-middag, men vi fik regn om natten. Men vi er jo også i oktober måned!

Vi har aldrig før været lige præcis i dette område, og det var heller ikke planlagt hjemmefra, at vi skulle den vej forbi, så vi sad og kiggede lidt på landkortet for at spotte mulige udflugtsmål, og opdagede pludselig, at camping-pladsen lå ikke ret langt fra Oradour-sur-Glane - den lille franske landsby, som nazisterne udslettede totalt den 10. juni 1944.

Vi havde før snakket om, at vi gerne ville se den, så det kunne ikke være bedre.

Det var en forfærdelig masakre dengang i 1944: 642 beboere blev slået ihjel (197 mænd, 240 kvinder og 205 børn). Mændene blev delt op i grupper og gennet ind i forskellige bygninger. Tyskerne sagde de ledte efter våben, så folk var helt rolige, for der var ingen våben i byen - men så blev de bare skudt. Kvinder og børn blev gennet ind i kirken, hvor de blev dræbt - med gas, håndgranater, fosfor og ild. Hele byen blev brændt ned og står idag som en ruinby. Det var 2. SS-Panserdivision "Das Reich", der udførte massakren. SS-Divisionen var på vej til Normandiet, hvor de skulle indsættes efter de Allieredes landgang på D-dag, den 6. juni.

Der er usikkerhed om, hvorfor Oradour-sur-Glane skulle udslettes på den måde. Ifølge en engelsksproget udgave af Wikipedia kunne årsagen være, at Sturmbannführer Otto Diekman, som var chef for regimentets 1. bataljon, tog fejl af Oradour-sur-Glane og den nærliggende landsby Oradour-sur-Vayres, hvor SS-Sturmbannfürer Helmut Kämpfe (chef for en anden enhed i "Das Reich" divisionen) var blevet taget til fange??

Uanset hvad årsagen har været, var det en forfærdelig ting at gøre, og det gjorde et meget stort indtryk, så vi var noget stille de næste par timer.

Den daværende franske præsident, Charles De Gaulle, gav ordre til, at den sønderbombede by skulle blive stående som et permanent mindesmærke og museum, og derfor byggede man et nyt Oradour-sur-Glane ved siden af i stedet for at genopbygge den oprindelige landsby.

Lørdag 5. oktober

Vi forlod Camping De Fréaudour fredag og kørte til Montargis - en strækning på 290 km - hvor vi havde en enkelt overnatning på Camping La Fôret. Campingpladsen er en kommunal plads beliggende i et skov-område i byen Montargis. De sanitære forhold så imponerende ud udefra, men virkeligheden var en anden: Det var gammelt, slidt og ikke ret godt, men personalet var meget venligt og imødekommende.

Vores plads
Sanitærbygningen
Receptionen

Den unge mand, der sad i receptionen, var rigtig snakkesalig, da han opdagede vi var danskere - han så nemlig den danske serie "Borgen" på fransk TV og var vildt begejstret!

Iøvrigt måtte vi klare resten af turen uden brug af moveren - den blev overbelastet, da vi skulle fra camping De Fréaudour, hvor pladsen skrånede en del. Men før vi fik mover, var Jørgen rigtig god til at manøvrere med vogntoget - og det er han stadig! Så det gik helt uden problemer.

Efter yderligere 219 km kørsel ankom vi lørdag til Camping de Châlons en Champagne.

Vores vej

Châlons en Champagne

- er hovedsædet i departementerne Marne og Champagne-Ardenne. Indtil 1998 hed byen Châlons sur Marne. Byen har godt 47.000 indbyggere og kan føre sin historie helt tilbage til 274 e.Kr. hvor byen var skueplads for krigen mellem den romerske kejser Aurelian og Kejser Tetricus 1. fra det galliske kejserrige.

Det er en udmærket campingplads opdelt i lige veje med fine båse i en god størrelse med en belægning af ralsten. Bagsiden af båsene udgøres af en slags dige med græs, hvor "gadelys", strømstandere og vand befinder sig. Det virker ret godt, synes jeg. De sanitære forhold var lidt slidte, men der blev gjort rent hver dag, så det var fint nok.

Pladsen er med i campingcheque ordningen.

Pladsen ligger perfekt for en spadseretur ind til Châlons centrum (4-5 km). Vi gik en tur derind, og havde en fin tur og fik samtidig god motion. Byen fremstår umiddelbart lidt slidt, grå og kedelig - og vi så ikke et eneste sted, hvor man kunne købe champagne! Det skal dog retfærdigvis siges, at det var søndag, vi valgte at gå ind til byen, så alle butikker var lukkede, og byen var lagt mere eller mindre øde, indtil det blev frokost, så var der pludselig masser af mennesker på caféerne og restauranterne. Desuden var det halvkøligt gråvejr og alting præsenterer sig jo bedst i solskin. Men et par kønne fotomotiver var der dog.

Campingpladsen må iøvrigt ligge utroligt centralt, for hver eftermiddag/aften blev der fyldt godt op med især englændere, men også hollændere og belgiere.

Der var også en afdeling for "fastboende" unge mennesker som kørte om morgenen og kom tilbage om aftenen. Det undrede os lidt, indtil det gik op for os, at det da nok måtte være unge mennesker, der havde job som vinplukkere!

Ung mand på vej hjem fra skole - på alternativt transportmiddel!

Sikken en balance...

Det var køligt mandag morgen (7. oktober), men op ad dagen blev det næsten sommervejr. Vi havde besluttet at vi ville køre en tur til Epernay, som skulle være en køn lille "champagneby" med flere "champagnehuse" end Reims - og nemmere at finde rundt i.

Om det er korrekt ved vi så ikke, for vi nåede ikke at komme til Reims også - i stedet opdagede vi et skilt med "Route touristique du Champagne", og det fulgte vi et temmeligt langt stykke tid - og der var vi altså heldige, for vi kom igennem det smukkeste landskab med den ene vinmark efter den anden - så langt øjet rakte - og en masse små landsbyer med smalle, kuperede veje og vingårde.

Vi havde ellers lige snakket om, at området her omkring Châlons en Champagne egentlig var lidt fladt og kedeligt, men det var det sørme ikke her. Det gik op og ned ad små, pænt stejle veje, og der var et leben uden lige, for vinhøsten var i fuld gang. Det var somme tider svært at komme igennem de små byer, fordi det myldrede med traktorer med stabler af kasser fulde af druer på vej ind til vingårdene, og vejene var så smalle, at man dårligt kunne passere hinanden.

Og ude på markerne: Jeg har aldrig set så mange små, hvide varevogne på én gang før (de kørte til markerne med tomme kasser og derfra med kasser fulde af druer). Ude i markerne holdt der ligefrem busser, som transporterede plukkerne frem og tilbage. Og for nogles vedkommende måtte de komme langvejs fra (vi så nemlig busser på polske nummerplader).

Efter den fantastiske tur rundt i vinmarkerne kom vi til Epernay, hvor vi spiste frokost og bagefter gik vi til Avenue de Champagne, hvor champagnehu-sene lå på rad og række. Det var rene paladser.

Vi vovede os ind et sted, hvor der var åbent, og fik da også købt en flaske med hjem, hvor der vitterligt står ordet champagne på etiketten.

På vejen dertil kører vi gennem små vinbyer, hvor der også ligger store vinhuse (billederne til højre).

Vi er kommet til Epernay, og som det ses, var vejret så dejligt, at vi kunne sidde ude at spise frokost - i oktober måned.

Skønnere kan det da ikke blive, vel :-))

Tirsdag 8. oktober

Vi nærmer os slutningen af vores tur og havde planlagt en uges luksus-camping på Camping Parc La Clusure i Belgien, som vi ankom til efter 220 km kørsel.

Pladsen ligger i det smukke Ardennerområde mellem Rochefort og Saint Hubert - ikke så langt fra Luxembourg. Pladsen er under hollandsk ledelse, og det er virkelig ren luksus med nyrenoverede sanitære forhold (i en lukket bygning, hvor der var varme på!). Der er restaurant, fine båse mellem træer, buske, blomster og hække, meget venligt personale osv. osv. Kan absolut anbefales. Pladsen er også velkendt blandt DCU-campister, for "campingfatter" fortalte, at de af og til havde besøg af DCU kredse.

Receptionen

Da vi ankom tirsdag over middag var det det skønneste efterårsvejr, så vi tilbragte det meste af eftermiddagen udenfor.

Vores toiletbygning
Den centrale toiletbygning, hvor butikken også befinder sig

I løbet af torsdagen begyndte det dog så at regne - og det gjorde det resten af tiden. Samtidig faldt temperaturen, så det faktisk blev hundekoldt - næsten ned til frysepunktet om natten. Så vi måtte bare konstatere, at træerne ikke gror ind i himlen, og at det nok var slut med det gode vejr :-(

Så dagene indbød til indendørs aktiviteter: Vi kørte derfor en tur til Euro Space Center, som ligger ganske tæt ved. Det er et kæmpe center, hvor man får indblik i først verdensrummet og derefter rumfartens historie. Det var ret interessant, selv om det var meget lagt an på børn (moonwalk, rystesæder i biografen etc.).

Men samtidig var det et museum, hvor der også var nogle fine ting fra rumfartens tid, bl.a. 3. trin af raketten Ariane, som Jørgen er fotograferet ved.

Lørdag 12. oktober

Vi havde fået nok af det dårlige vejr, så allerede lørdag morgen forlod vi Camping Parc La Clusure og vendte næsen hjemad mod Danmark.

Men inden vi nåede så langt havde vi - efter 304 km - en overnatning på Erholungszentrum Grav-Insel ved byen Wesel i Tyskland. Pladsen er stor og ikke særligt indbydende, bortset fra de sanitære forhold, som er helt i top og en udmærket restaurant og en stor dagligvarebutik. Det er en plads der er utroligt meget præget af fastliggere.

Den var med i både ACSI og Bestdeal ordningen.

Iøvrigt ligger den perfekt for et besøg i området, som er velegnet for cykelture, bl.a. til den nærliggende by Xanten, hvor der findes en interessant arkæologisk kopi af en romersk by.

Efter yderligere 325 km ankom vil til Holiday Center Heidenau ved byen Heidenau ikke så langt fra Bremen. Det er en stor fastliggerplads som ligger i et skovområde. Der findes en lille, men meget hyggelig, afdeling for "nomadecampister", og de sanitære forhold er rigtig gode.

Her fik vi virkelig at se, hvorfor der findes et udtryk der hedder gåsegang! Jeg har forsøgt at fotografere det:

I gåsegang på vej ned til dammen
Restaurant med bad, toilet og butik i kælderen
Her bor vi
Vores sanitærbygning

Mandag 14. oktober

Efter 213 km ankom vi til Camping Mitte ved 15-tiden, men så havde vi også først handlet i Scandinavian Park, og det kan jo godt tage sin tid - og så gjorde det godt med en kold øl :-))

En vidunderlig tur med dejlige oplevelser, skøn natur og lise for sjælen er hermed slut.

Gå til del 1

Camping Vert Lagon, Marnay

264

Vert Lagon

Les Rives du Lac, Sévrier (Annecy)